Tuesday, December 1, 2009

Kerja Tak Kerja?

Orang mungkin akan anggap aku antara insan bertuah sbb aku tak perlu nak bersusah payah pegi interview & menganggur lama2 untuk dapatkan kerja.

Ya betul! aku tak perlu nak lalui sume tu. Peluang muncul betul2 depan mata aku. Sepatutnya aku bersyukur kan dah dapat rezeki macam ni. Tuhan sentiasa setia membantu umatNYA, sedangkan aku seringkali lalai mengingatiNYA.

Bila aku jumpe orang2, besenye dialog yang akan kuar:-

orang1 : "apa plan lepas ni?nk smbg blaja ke keje?"
aku : "keje kot sbb da dapat offer"
orang1 : "ouh cepatnye.u're lucky u know, org lain kuar U byk lagi yg menganggur"
aku : "yeah i think so (dgn muke senyum tawar)"
------------------------------------------------------------------------------------
orang2 : "buat ape sekarang?"
aku : "da keje."
orang2 : "senang la enh terus dpt keje"
aku : "hehe"

erks...aku pon taktau apa yang patut aku pikir. seharusnya orang macam aku ni patut di kira beruntung sebab dengan bilangan penganggur yang ramai kat malaysia ni, banyak company akan based on CGPA & laen2 skills. dengan tahap CGPA aku yang tak seberapa, peluang nak bersaing memang agak sukar la kan.

Tapi kenape aku tak bahagia dengan kerja aku? kenape?
aku pun taktau jugak jwpn dia.aku rasa jiwa aku kosong. aku takde konsentrasi. aku suka department aku, cuma hati aku yang rasa berbelah bagi.
Ikotkan hati aku nak keje dekat dengan umah aku. senang sikit. boleh duduk dengan family. tapi sume tu takkan jadi kenyataan selagi aku terus keje kat sini.

"BERHENTI JE LA WEH" (ada nada bisikan2 syaitan)

kalo aku ada kekuatan nak buat bende ni & ada keje yang menanti aku kat sana, aku takkan teragak2 nak buat. malangye aku tak boleh. berat aku nak lepaskan.sangat2 susah.
entah lah..aku buntu.aku taktau apa lagi yang patut aku buat. aku harap sangat aku dapat bertahan kat sini. kat sini rezeki aku. aku lakukan ni pun untuk family aku jugak. semoga Tuhan bagi aku kekuatan untuk terus berada kat sini.


Notes: aku da mula melepaskan kehidupan aku dulu tanpa kerelaan 100%. CULTURE SHOCK aku dibuatnya. tekad, redha, tabah. mesti ada hikmah sebaliknya.hopefully.amin.


Regards,
Si Cantek

No comments:

Post a Comment